Rozhoduje v Americas Army aim nebo náhoda?

Už jste se někdy cítili jako by vaše zbraň měla svou vlastní hlavu a vaše kulky létaly všude jen ne tam kam jste ve skutečnosti mířili? Připadlo vám někdy že nemá cenu mířit, když vám ta lama dávala headshoty a přitom mířila kamsi do nebe? No tak to nejste sami; mnoho hráčů je frustrováno tím, jak někdy herní mechanismus vypadá víc založený na náhodě a na štěstí než na schopnostech. V tomto článku zkusím zjistit, jak pracuje tento mechanismus, a zda je založený na vaší schopnosti udržet cíl v zaměřovači nebo na náhodném algoritmu.

Mají kulky vlastní hlavu?
Nejdříve se zaměřím na odchylku kulek od zaměřovače, jinými slovy, dopadají kulky v AA tam kam míříte? Abych zjistil jak je odchylka ve skutečnosti velká, udělal jsem následující:

  • Vypnul sem zpětný ráz zbraně příkazem „WPNrecoil“ abych zajistil že nebude výsledek ovlivněn pohybem zaměřovače.
  • Zapnul jsem nekonečnou munici příkazem „deathstalker“, abych nebyl omezen velikostí zásobníku.
  • Zamířil jsem na zeď na protilehlé straně chodby a vystřílel na ni přibližně 2500 kulek.

Výsledkem tohoto testu byl ošklivě rozstřílený kus zdi se stopami po zásazích zdánlivě všude. To ale neznamená že vaše kulky dopadly kam se jim zachtělo – při bližším zkoumání jdou vidět oblasti kde jsou stopy blíž u sebe než jinde a taky jich tam je víc. Tady vidíte můj první výklad výsledků testu.
Rozstřílená stěna
Na mysl mi přislo logické vysvětlení; kulky dopadaly blízko zaměřovače ale jak se zvyšovala vzdálenost od zaměřovače tak počet zásahů klesal. To vedlo k následujícímu záměru – pravděpodobnost že kulka dopadne blízko zaměřovače je vysoká – ale je tu ještě nízká pravděpodobnost (klesající s vzdáleností) že kulky dopadnou daleko od něj.

Po nějakém času ztráveném pokoušením vyčíst z výsledků rozumné údaje, mě napadla druhá věc; pravděpodobnost dopadu kulky je založena na oblastech, jak jde vidět na obrázku.

Většina kulek dopadla do zelené oblasti, stopy po zásazích jsou blízko sebe a je jich tam nejvíc. Menší množství kulek skončí v žluté zóně. Nakonec tu máme oblast červenou, kam dopadlo opravdu málo kulek.

Velikost zón, neboli „boxů“, je ovlivňovaná výší vašeho CEM, v jakém jste postoji, tedy pokud budete ležet a mít zaměřeno, bude váš CEM vysoký – zóny budou menší a vy budete přesnější. Také mějte na paměti, že velikost zón a tedy i odchylka kulek se bude lišit při používání různých zbraní – zóny budou menší pro M16 než pro M249.

Rozstřílená stěna podruhé
Takže shrnuto a podtrženo:

  • Pravděpodobnost aby kulka dopadla blízko vašeho zaměřovače je vysoká, ale je zde ještě nízká pravděpodobnost (klesající s vzdáleností od zaměřovače), že kulka dopadne daleko od cíle.
  • Velikost smyšleného pravoúhelníku kolem vašeho zaměřovače, do kterého budou dopadat závisí na vaší zbrani a CEM.
  • Vaše první kulka pravděpodobně dopadne tam kam míříte stejně tak vaše poslední.

Takže je možné aby ta lamka mířila do nebe a dala vám headshot, ale je to velmi nepravděpodobné. Kam budou vaše kulky odpadat je hlavně na vaší schopnoti mířit a na velikosti vašeho CEM.

Neovladatelný zpětný ráz?
Nejzřemější aspekt míření je kontrolování zpětného rázu; je to jedna z nejzákladnějších dovedností ve hře. Stejně tak jako odchylka kulek tak i zpětný ráz se zvyšuje s rostoucím CEM. Pro názornou ukázku zpětného rázu v různých postojích jsem prostě zamířil na zeď, pustil myš abych zajistil že nebudu ovlivňovat výsledky, a vystřelil dávku. Zatímco směr zpětného rázu byl zřejmý (nahoru a doprava), myslel sem si že by bylo více zajímavé se podívat na zpětný ráz při pohybu, specificky při pohybu „bunny crouching“ (bunny crouching je pohyb 'skrčit narovnat skrčit“ který používá hodně hráčů aby získalo výhodu v CQB). Na obrázcích vidíte 3 tečky označující byl vystřelený počáteční výstřel. Jak vidíte střílel jsem dávkou z M16.

vlevo = ve stoje
uprostřed = při krčení
vpravo = při narovnávání se

Obrázek nalevo ukazuje kam dopadly kulky když jsem se nehýbal, v pravo když jsem se pohyboval doleva. Především jsem si všiml, že zpětný ráz je horší při narovnávání než při skrčování, první dvě kulky dopadly blízko sebe ale třetí je opravdu daleko od zbytku. Pohyb skrčování zmenšil zpětný ráz, když se nad tím zamyslíte je to zřejmé – Když se narovnáváte tak se zaměřovač pohne lehce nahoru tudíž se sečte s normálním rázem zbraně střílet nahoru. Když se skrčujete, zaměřovač se pohne lehce dolů, a od zpětného rázu se to odečte. Na pravém obrázku můžete vidět,že pohyb doleva přesnost ještě zvýšil ve všech případech. V podstatě to znamená, že při „bunny crouchingu“ budete podstatně přesnější při pohybu dolů ale opravdu nepřesní při pohybu nahoru.

Rozptyl kulek za stáníRozptyl kulek při pohybu


Jestli chcete zkusit výše uvedený experiment sami, napište do konsoly „judas“, to vám dá absolutní přesnost (zóny ze začátku článku budou nulových rozměrů), ale zbraň bude mít pořád zpětný ráz. Prosím mějte na paměti že rozptyl kulek je ovlivňovaný momentem výstřelu při skrčování a narovnávání a proto se mohou výsledky lišit.

Míříme přes mířidla
Ok, takže vy byste si mysleli že s odchylkou kulek od zaměřovače a zpětným rázem už je míření dost složité? No tak se zamyslete znovu :). Dokonce i mířidla nejsou absolutně přesná, jsou rozhozená o pár millimetrů! Nevěříte? Tak běžte do single player hry a zkuste si sami:

  • Lehněte si s M249, rozložte si dvounožku a zamiřte na nějakou vertikální linii.
  • Vystřelte několik kulek a podívejte se kam dopadly – ano, je to tak, kulky mají tendenci dopadat nalevo od středu vašich mířidel!

Každá zbraň má různý bod na svých mířidlech kam kulky opravdu létají. Takže když střílíte ze zbraně, ujistěte se, že víte kam mířidly opravdu namířit.

Ruská ruleta nebo střelecká soutěž?
Tak teď už víte 3 hlavní věci které musíte mít na paměti když střílíte na cíl. Ve hře je určitý prvek náhody, ale to neznamená, že se hází kostkou o tom kam dopadne každý výstřel! Všechno je v maximalizování vašeho CEM a kontrolování zpětného rázu, pokud ovládnete toto tak budete pravděpodobně souhlasit, že vaše výkony jsou z 90% vaše schopnosti a 10% náhoda. Takže příště až dostanete headshot od té lamky, nebo nebudete se moci trefit tak si vzpomeňte, že je to nejspíše jen vaše schopnost ovládání zbraně co vám nedovolí se opravdu „rozšoupnout“.

pro českou komunitu s laskavým svolenim Team Eureka

Prosím po přečtení tohoto článku jej okomentujte. Váš názor je pro nás důležitý!

SUPER

fakt dobrej clanek GJ :D

Fakt supr

Fakt dobrej clanek uz dlouho sem necet nic delsiho nez 10radku a tohle sem precetl cely fakt dobry:P

nice

hehe pěkný taťko:) ale ten link mi nefunguje:)

re:link

Eurece spadly asi den po tom co sem si stahl text a zahajil preklad stranky. Zatim je neobnovili.

re:re:link

ok to tě omlouvá :)

Pekny tatulda je takový

Pekny tatulda je takový verny novinar aaček

jojo, fakt pěkné - myslím

jojo, fakt pěkné - myslím že si udělám test na nějakou zbraň - nekdy se člověk snaží strílet přesne na dalkua ono nic, teď vím proč (jsem myslel že jsem totalní lamka :D ) dobrá práce :)

no jo

dobrý článek, z toho plyne, že v AA nejsou sportovní náboje, pač obyčejný zahýbaj i v reálu, čili amici šetří :D p.s. sportovní je taky o 300% dražší :D

Jestli oni nam tam nemíchaj

Jestli oni nam tam nemíchaj mezi náboje poplašnáky :)
Ps:nemas tam moc vysoke FPS t se ti povedlo jak tatuldo.?

fps

pres 3000 zasahu na zdi zabiranych z 3 metru = 25 fps.
9 zasahu na hole zdi, singleplayer a dulezite casti na lowest, nejaky ten fps uncap, zadny poradny mesh na scene = 125 fps.

Normalne ve hre mivam tak 45, pokud nejdu do CQB - to mivam i 15. Nesnasim CQB! :)

peknej clanek, asi to i dalo

peknej clanek, asi to i dalo praci ale myslim ze v praxi sou tyhle vedomosti k nicemu, kdyz clovek hraje tak o nicem takovym nepremysli a strili hlava nehlava :) aspon ja , a docela mi to vychazi :-)

realita

realita je samozrejme trochu jinde, ale na druhou stranu je dobre vedet ze kdyz pri soutboji udelas ukrok vlevo a drepnes si a namiris mu na hlavu je hodne pravdepodobne ze mu hlvu naplnis olovem :-)

FOR TATKA

Jo supr clanek, jen mi vrta hlavou, ze tatka si porad stezuje jak ma strasne nizky fps. Pokud je pro tebe 25 fps v akci strasne malo, tak co je teprve pro me 11 fps kdyz jsem v klidu a nejsem v nejake prestrelce??? (btw. pri prestrelkach mivam cca 6 fps)

Už mě nebaví všude

Už mě nebaví všude číst vaše problémy s fps .. já mít vaše starosti s výškou fps tak si nezahraju vůbec .. a pořád to dokola neřeším jako vy .. už je to docela trapný

to mas blby

tak je necti a mas pokoj, ja se je snazim resit, a resit je budu, protoze chcu AA hrat a jestli se ti neco nelibi tak to mas blby a je to jenom tvuj problem. Ze ses cholerik a nasere te uplne vsechno me absolutne nezajima.

lol

si trochu mimo dave, Zaff FPS neresi pac vetsinou je ani nestihne resit, dostane kritikal nebo se mu restartne komp a kdyz se mu postesti tak ma fps ze bys je dokazal spocitat na prstech jedne ruky....

hh

ale me nejde ani tak o to jaky mame kdo fps ale o to ze se do me zacal srat ikdyz jsem mu nic neudelal takze ted jsi trochu mimo ty. Ale takovyto komentare k tomuto clanku psat nebudeme, nehodi se to sem :)

DOBR7Ý

fakt dobrý

Supr článek, tohle se mi

Supr článek, tohle se mi fakt libilo. Jen tak dál...